W celu zaksięgowania faktury zakupu "Odwrotne obciążenie" otrzymanej od dostawcy należy wprowadzić dokument księgowy (Księgowość\Dokumenty\Wprowadzanie dokumentów księgowych) przy użyciu następujących ustawień:
Konto księgowe:
- Rejestr VAT - 2-7 - Nabycie (zalecamy użycie rejestu 5)
- Transakcja - podatn. nabywca art.17 ust.1 p. 7/8 (odwrotne obciążenie)
Kwotę netto z faktury należy wprowadzić w pole Netto z stawką VAT odpowiednią dla towaru.
Tak wprowadzony i zaksięgowany dokument pojawi się zarówno w pozycji 15. Dostawa towarów oraz świadczenie usług,dla których podatnikiem jest nabywca, o którym jest mowa w art. 17 ust 1 pkt 7 lub 8 (wypełnia nabywca) (pole 34 oraz 35) deklaracji VAT-7 oraz odpowiednio w pliku JPK.
Przy użyciu jednego zapisu księgowego kwota zostanie umieszczona zarówno w Ewidencji VAT sprzedaży zgodnie z miesiącem VAT należny oraz Ewidencji VAT zakupu zgodnie z miesiącem VAT naliczony.
W przypadku braku możliwości odliczenia VAT naliczonego należy ustawić Odliczenie VAT na 0%.
Nie umieszcza się faktur zakupu dotyczących odwrotnego obciążenia w formularzu VAT-27.
Jeżeli na jednej fakturze znajdują się zarówno pozycje dotyczące odwrotnego obciążenia jak i "normalne" opodatkowane stawką VAT - należy taki dokument zaksięgować w dwóch zapisach księgowych. Zapisy te zostaną scalone w pliku JPK.